Laden Evenementen
Dit event is voorbij.

Isaline Leloup, contrebasse viennoise solo Weense contrabas

Shiho Ono et Ann Cnop, violons / violen

Jean-Philippe Gandit, alto / altviool

Bernard Woltèche, violoncelle / cello

———-

 

Johannes Matthias SPERGER (1750-1812)

Concerto n ° 18 en C mol per il Contrabasso

 

Franz Anton HOFFMEISTER (1754-1812)

Quartetto per contrabasso solo n°2

 

 

 

 

 

Isaline brengt ons in de stemming

Comfortabel zittend in een van deze Weense salons met warme chocolademelk, ontdekt u een lang vergeten instrument :

De Weense contrabas !

Dit instrument beleefde zijn bloeitijd rond 1760, op het hoogtepunt van het classicisme. Componisten zoals Hoffmeister, Dittersdorf, Sperger en Mozart schreven pagina’s van onbetwistbare schoonheid voor deze “olifant” met de stem van een zangvogel. Zijn bijzondere stemming maakt zowel melodisch als harmonisch spel mogelijk, waardoor het een veelzijdig instrument is in virtuoze solostukken, gaande van de diepten van het basregister tot de hoge lagen van de viool, zoals een behendige partner in kamermuziek in een verschillende bezettingen.

Tijdens deze Weense namiddag krijgt u enkele heel mooie stukken te horen, vol met glinsterende kleuren en sprankelende contrasten.

 

Johannes Matthias Sperger (1750-1812), Concerto n ° 18 en C mol per il Contrabasso

De Oostenrijkse componist was één van de allereerste solisten op de Weense contrabas.

In zijn laatste concerto in c klein doet hij de contrabas alle eer aan in finesse en virtuositeit op een onverwachte toonaard.

In die tijd was het gebruikelijk om de composities voor een kleinere bezetting te bewerken met de bedoeling ze in salons te laten uitvoeren. Vandaag neem ik me voor een concert te spelen dat door de moderne contrabassisten vergeten is. Het lag begraven in de lades van een bibliotheek. Dit concerto in late klassieke stijl concerto, hoewel het een instrumentaal stuk is, brengt de luisteraar in de wereld van de opera. Zijn duistere en tragische ouverture vertelt het verhaal van een woedende held, gepassioneerd, vol humor en tederheid.

 

Franz Anton Hoffmeister (1754-1812), quartetto per contrabasso solo n°2

De beroemde Oostenrijkse componist Hoffmeister studeerde ten eerste de rechten, voor hij zich aan de compositie en publicatie van muziek wijdde.

Dit kwartet is het tweede in een reeks van vier kwartetten voor contrabas, viool, altviool en cello. In dit kwartet neemt de contrabas vaak de rol van solist.

In een explosie van kleuren ontdekt U de verschillende facetten die eigen zijn aan het Weense instrument. De voortdurende dialoog tussen de vier hoofdrolspelers maakt het tot een echte pagina kamermuziek. Betreed het hof, dans een sierlijk en elegant menuet, verlies jezelf in een solo of in de melancholie van een melodie, en laat je tenslotte meeslepen door de vrolijke, vrij vurige beweging van het laatste d