Laden Evenementen
Dit event is voorbij.

Sophie Naisseh, violon – Alexis Carré, piano

Antonin DVOŘÁK (1841-1904)

Sonatine Opus 100

Antonin DVOŘÁK (1841-1904)

Suite Tchèque / Tsjechische Suite, Opus 39 n°2 (arr. / bewerking) E. Bohnke 

Vittorio MONTI (1868-1922)

Csárdás

 

Sergeï RACHMANINOV (1873-1943)

Romance Opus 6 n°1

Béla BARTOK (1881-1945)

Danses Populaires Roumaines

 

DUO VIOLON PIANO SOPHIE NAISSEH ALEXIS CARRE

Sophie Naïsseh

Naïsseh is een Franse violiste geboren in Parijs in 1992. In 2011 won ze unaniem en met felicitaties van de jury haar eerste vioolprijs in de Parijse regio. Datzelfde jaar werd ze ook opgenomen aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de klas van Véronique Bogaerts. Daar behaalde ze de Master Viool met onderscheiding, de Didactische Master met grote onderscheiding en Aggregatie met grote onderscheiding. Ze volgde talrijke masterclasses bij Lorenzo Gatto, Christian Altenburger, Alexis Galpérine, Christophe Poiget, Joseph Kluzon, Prazak Quartet, Danel Quartet … Ze wordt regelmatig uitgenodigd als concertmeester in verschillende Belgische en Franse orkesten en is lid van het Ataneres Ensemble.

 

 

Alexis Carré

is een Franse pianist uit Bourgondië. Hij begon op zijn vierde met piano. Vervolgens studeerde hij aan hetConservatorium van Auxerre. Hij verhuisde een paar jaar later met zijn gezin naar New York City (VS) waar hij piano bij Tatiana Goncharova studeerde, en viool bij Ella Rutkovsky aan de “Manhattan School of Music”. Toen hij terugkeerde uit de VS, in 2009,werd hij opgenomen in de pianoklas van Dominique Cornil aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij ook compositie studeerde in de klas van Daniel Capelletti. Daar behaalt hij een bachelor in elk van deze disciplines. Alexis keert terug naar de VS om als begeleider te werken in de zanglessen van de University of Utah Valley in Orem, evenals voor het BYU Men’s Chorus, een koor van ongeveer 160 man. Hij keert terug naar België om zijn Masters te doen bij Dominique Cornil. Afgestudeerd van een Master in piano, hij sluit zich aan de begeleidingsklas van Philippe Riga bij wie hij momenteel studeert. In 2012 won Alexis de tweede prijs op de Luikse Pianowedstrijd en in 2017 de Utah MTNA pianowedstrijd. In 2020 is hij finalist in het Antwerpse pianoconcours en blijft hij regelmatig optreden in België maar ook in het buitenland.

———————-

Antonin Dvořák (1841-1904) : Sonatine Opus 100 

Dvorak componeerde deze Sonatina in 1893 in New York voor zijn 15-jarige dochter Otilie en zijn 10-jarige zoon Toník, die respectief piano en viool speelden. “Het is bedoeld voor jonge mensen (opgedragen aan mijn twee kinderen), maar zelfs volwassenen zouden ermee kunnen converseren…”, schrijft Dvorak in een brief aan Fritz Simrock op 2 januari 1894. Deze Sonatina klinkt fris en eenvoudig: een eerste deel met een klassiek gevoel, een tweede deel geïnspireerd door de nieuwe wereld die Dvorak ontdekte tijdens zijn verblijf in de Verenigde Staten maar waar de folklore in de achtergrond blijft. Dit is in de twee laatste bewegingen duidelijk hoorbaar.

 

Antonin Dvořák  (1841-1904) : Suite Tchèque / Tsjechische Suite, Op 39 n°, – arrangement 

  1. Dvorak componeerde deze Sonatina in 1893 in New York voor zijn 15-jarige dochter Otilie en zijn 10-jarige zoon Toník, die respectief piano en viool speelden. “Het is bedoeld voor jonge mensen (opgedragen aan mijn twee kinderen), maar zelfs volwassenen zouden ermee kunnen converseren…”, schrijft Dvorak in een brief aan Fritz Simrock op 2 januari 1894. Deze Sonatina klinkt fris en eenvoudig: een eerste deel met een klassiek gevoel, een tweede deel geïnspireerd door de nieuwe wereld die Dvorak ontdekte tijdens zijn verblijf in de Verenigde Staten maar waar de folklore in de achtergrond blijft. Dit is in de twee laatste bewegingen duidelijk hoorbaar.

 

Antonin Dvořák  (1841-1904) :  Tsjechische Suite, Op 39 n°, – arrangement E. Bohnke

Polka 

Deze Polka is het tweede deel van de Tsjechische Suite gecomponeerd in 1879 voor een klein orkest. De Polka is oorspronkelijk een Boheemse dans, maar hij is ook specifiek voor de Slavische streken. In deze Polka herschept Dvořák de geest van Slavische en Moravische folklore in een sfeer van lichtheid die contrasteert met het populaire karakter van de gebruikte melodieën.

 

Vittorio Monti (1868-1922) : Csárdás

Vittorio Monti is een Italiaanse componist. Zijn enige bekende werk is Csárdás, een traditionele Hongaarse dans. Dit stuk in een bewerking voor viool en piano is geïnspireerd door zigeunermuziek, de muziek van de Roma-volkeren van Oost-Europa (Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Rusland) : de afwisseling van langzame, zingende en bijna zoete momenten met de zeer snelle en repetitieve passages in dit stuk zijn typisch voor zigeunermuziek.

 

Sergeï Rachmaninov (1873-1943) : Romance Opus 6 n°1,

 

  1. Deze Romance is ontleend van de “Morceaux de salon” gecomponeerd in 1893. Deze composities hebben een omvang en structuur vergelijkbaar met de “Stukken voor cello en piano op. 2”, die ​​uit een Prelude en een Oriëntaalse Dans bestaan . Waarschijnlijk waren ze opgedragen aan Julius Conus, wiens zoon later zou trouwen met de dochter van Rachmaninov. Deze Romance met een nostalgisch karakter is doordrenkt met de Russische romantische school waar Rachmaninov zijn zingende virtuositeit van haalt, maar verwijst ook naar zigeunermuziek door het repetitieve gebruik van de G-snaar, en brengt ons tenslotte naar de grenzen van het Oosten door zijn harmonieën.

 

Béla Bartok (1881-1945) :  Roemeense Volksdansen

  1. Bot tánc / Jocul cu bâtă (Danse du bâton/Stokdans)- II. Brâul (Danse du châle/Sjaaldans)- III. Topogó / Pe loc (Sur place/Stapdans) – IV. Bucsumí tánc / Buciumeana (Danse de Bucsum/Dans van Bucsum)- V. Román polka / Poarga Românească (Polka roumaine/Roemeense Polka) – VI. Aprózó / Mărunțel (Danse rapide/Rappe dans)
  2. De zes Roemeense volksdansen werden in 1915 gecomponeerd. Het zijn bewerkingen van volksliederen die Bartok verzamelde toen hij een reis door Transsylvanië ondernam. Ze worden ofwel door zigeunerviolisten gespeeld ofwel door dorpelingen gezongen en gedanst. Deze korten stukken hebben heel geconstrasteerde sferen gekenmerkt door de ambiance van volksfeesten tussen Westen en Oosten.