Laden Evenementen
Dit event is voorbij.

Vrije Improvisaties

Boyan Vodanitcherov Geboren in 1960, Vodenitcharov behaalt, nog voor hij in 1979 aan het Conservatorium van Sofia gaat studeren, de tweede prijs van de internationale wedstrijd van Senigalia.
Hij wint talrijke prijzen op grote pianowedstrijden, waaronder de 3de prijs van de Koningin Elisabethwedstrijd [1983]. Sindsdien is Boyan Vodenitcharov een geliefd pianist zowel in Europa, de USA als in Japan.Van 1987 tot en met 1991 was hij pianoleraar aan het Staatsconservatorium van Sofia.
Sinds 1991 is hij leraar piano en kamermuziek aan de Conservatoria van Gent en Luik.

 

Momenteel is hij hoofd van de afdeling piano, pianoforte en improvisatie aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel.Vodenitcharov is musicus in de ruimste bekenis van het woord: naast concertpianist is hij actief als componist en al 15 jaar lang geboeid door oude instrumenten. Hij werkt dan ook vaak samen met kenners van oude muziek.
Hij nam cd’s op voor de labels Etcetera, Cyprès, Pavane, Explicit, Vivace ou Denon.
Vodenitcharov maakt deel van de jury van het Koninklijk Elisabeth Piano Wedstrijd in 2003, 2007, 2010 en 2016.

Boyan Vodenitcharov drukt zich uit over zijn missie als improvisateur.

« Wat kan een klassieke musicus tegenwoordig motiveren om te gaan improviseren in een tijd waarin het woord « improvisatie » bijna taboe is geworden voor de wereld van de klassieke muziek over het algemeen? Wel, zijn bedoeling is zeker niet mensen te beledigen. Maar misschien zouden degenen die zich geïrriteerd, geïntimideerd, gestoord, geschokt of verontwaardigd voelen in aanwezigheid van geïmproviseerde muziek toch kunnen genieten van een momentje onbeschaamdheid.

De improvisatie als muzikale act was één de meest spontane, open en onvoorspelbare vorm van muzikale creatie. En toch bleef  ze tijden één volle eeuw  van de sfeer van de klassieke muziek uitgesloten. Daarom heb ik recent beslist alle facetten van mijn muzikale ervaring als interpreet, improvisateur, componist, enz. te verzamelen om ze allemaal in de concertzalen te brengen. Ik besef dat het moeilijk is deze soort van muzikale uitvoering te beschrijven  temeer daar  de klangstijl die ik hanteer op de grens is tussen jazz en klassieke muziek. Maar ik ben ervan overtuigd dat deze vrije en spontane manier muziek te spelen vandaag de dag heel belangrijk is. Als musicus heb ik de opdracht mijn ontdekkingen op dit gebied met het publiek te delen.“