Laden Evenementen
Dit event is voorbij.

Florian Noack, piano

Hélène Lagaditis, fluit –

Thierry Cammaert, hobo

Mathieu Roskam, klarinet –

Pascal Moreau, hoorn

Daniel Demoustiez, fagot


Albert ROUSSEL Divertissement op. 6 voor blaaskwintet en piano

Claude LEDOUX Désirs de Lune pour quintet voor blaaskwintet, glasflessen en kleine resonante percussie

Joseph JONGEN Rhapsodie pour quintet voor blaaskwintet en piano

Florian NOACK

Met vier prestigieuze onderscheidingen werd het uitzonderlijke talent van Florian Noack al op heel jonge leeftijd erkend, met name « Jonge artist van het jaar » voor zijn opname met eigen bewerkingen en parafrasen ; een Diapason d’Or ; het International Classical Music Award ; een Octave de la Musique voor zijn opname van de muziek van Sergej Ljapoenov. Ook voor zijn jongste CD « Album d’un Voyageur » won hij een Diapason d’Or. Florian Noack is laureaat van meer dan twintig wedstrijden. Hij wordt regelmatig op talrijke festivals uitgenodigd in China, Zuid-Korea, de Verenigde Staten, in Duitsland, Frankrijk, Mexico en in België.

 HET QUARTZ ENSEMBLE

Dit ensemble werd in 1991 als blaaskwintet opgericht. Het gasteert op festivals in heel Europa, Japan, Zuid Korea, China, Afrika, Canada…Het speelt graag samen met harp, klavecimbel, zang en voordracht. In het gezelschap van de schrijvers Gaston Compère , Bernard Tirtiaux en Peter Holvoet-Hanssen, neemt het deel aan muziek- en woordavonden. Het heeft een groot aantal werken gecreëerd : Leduc, Ledoux, Lysight, Béro, Mortier, Bosse, Noack, Adam.

 Albert ROUSSEL (1869-1937) –  Divertissement staat voor afleiding, amusement. Het stuk is dan ook “licht” van karakter. De speelsheid komt ook naar voren uit de bezetting waarvoor Roussel het werk schreef: blaaskwintet en piano. Het werk werd voor het eerst gespeeld aan het Société moderne d’instruments à vent (‘Moderne vereniging voor blaasinstrumenten’) op 10 april 1906. Voor wat betreft de stijl werd Roussel bij dit werk beïnvloed door La Mer van Claude Debussy.

Claude LEDOUX (1960)-   « Désirs de Lune » werd in 2010-11 gecomponeerd. Het stuk is gewijd aan het ensemble Quartz. Het ging in première in Seoel. Zijn wortels bevinden zich in de traditionele literatuur en muziek van het « land van de stille ochtend ». Deze compositie gebruikt het  zachte gehoor voor klanken van de maan en ze incarneert via de doorzichtige, diafane, vreemde dans die met de adem van de stemmen beweegt op een gedicht uit de traditie van de Koreaanse Sijo. „Het water“ en „de adem“ zijn trouwens geliefde thema’s van het Oosten. Ze refereren naar de flessenspellen als een netwerk van spirituele ademhalingen gepaard met onverwachte spookachtige tonen.

Joseph JONGEN (1873-1953) – Rhapsodie pour fluit, hobo, klarinet, hoorn, fagot en piano opus 70  Gecomponeerd in 1922, verassend door zijn aaneenschakeling van sferen, door zowel zijn modulaties als zijn zeer kleurrijke instrumentatie, onthuit dit eendelige werk de sterke verbeeldingskracht en het eclectisme van de componist. Vanaf de kronkelwegen van het impressionistische aanvangsrecitatief, voert Jongen uitvoerder en toehoorder zonder rustpauze mee naar het ornamentele krulwerk van een smachtende habanera en een zeer ritmische farandole. Er volgt een krachtige triomfmars en passages van lyrische vervoering en tenslotte een wilde tarentelle.

Thierry Cammaert

thierry.cammaert@skynet.be