Laden Evenementen
Dit event is voorbij.

« Alchemy, la clarinette belge du XXIème siècle »

« Alchemy, de Belgische klarinet in de XXIste eeuw »

 

Gioachino ROSSINI Ouverture du/van Il Barbiere di Siviglia

Antonin DVORAK Molto Vivace du/uit het Quatuor/Kwartet n°12, « Américain » (arr./ bew. B. Hainaut)

Michel LYSIGHT Alchemy Presto. Lento ma non troppo. Allegro moderato

Willy MORTIER Suite jazz Niagara Rainbow Bridge. The Maid of the Mist. Skylon. Oneida. Clifton Hill. Pyramid Place.

George GERSHWIN Three Preludes (arr. G. Brady) Allegro ben ritmato e deciso. Andante con moto e poco rubato. Allegro ben ritmato e deciso

La présence des compositeurs Michel Lysight et Willy Mortier nous a été confirmée.

De aanwezigheid van componisten Michel Lysight en Willy Mortier werd bevestigd.

Le Quatuor CLARIAS Sophie Borzée, Mathieu Roskam, Géraldine Fastré, Romuald Tenti

La présence des compositeurs Michel Lysight et Willy Mortier nous a été confirmée.

De aanwezigheid van componisten Michel Lysight en Willy Mortier werd bevestigd.

 

Het Quatuor CLARIAS 

 

Sophie Borzée, Mathieu Roskam, Géraldine Fastré, Romuald Tenti

Het klarinettenkwartet Clarias werd in 2003 opgericht in het kader van de opleiding kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Clarias verzamelt vier bevriende klarinettisten die een gevarieerd repertoire uit verschillende periodes, genres en origines willen ontdekken. Soms waagt Clarias zich ook aan originele werken die speciaal voor het kwartet zijn geschreven, of zelfs transcripties die het zelf heeft gemaakt. Al meer dan tien jaar treedt het kwartet op in binnen- en buitenland, op verschillende locaties en voor verschillende culturele evenementen waaronder het MIM, de Beursschouwburg, de bibliotheek Solvay, de kastelen van Lavaux Sainte-Anne en Havré, verschillende culturele centra en kerken, de protestantse kerk van Brussel en in de grote zaal van het Koninklijk Conservatorium Brussel waar ze «Des rêves abandonnés…» van de Poolse componist Piotr Moss opvoerden. Het kwartet speelt muziek van verschillende genres waaronder jazz, tango, klassiek, opera en Weense wals. Het brengt zowel de werken van de grootste componisten uit de muziekgeschiedenis van Vivaldi tot Gershwin als speciaal voor het kwartet geschreven werken van componisten zoals Carter, Devreese, Lysight, Mortier en Moss. Clarias is vastberaden om de Belgische muziek bekend te maken in het buitenland en bracht daarom de drie werken op een CD album van de Belgische componisten Frédéric Devreese (Divertimenti, 1971), Willy Mortier (Suite Jazz Niagara, 1983) en Michel Lysight (Alchemy, 2001)). Het speelde aan de Manhattan School of Music in New Yorkin februari 2010, en gaf Amerikaanse premières van die stukken! Sinds enkele jaren werkt het kwartet ook samen met solisten( Laeticia Cellura (viool) en Alain Gahima (zang). Het derde album van Clarias is ook opgedragen aan de Belgische muziek en brengt bijna drie generaties van Belgische componisten samen. Dit brengt een ongelofelijke variatie aan stijlen met zich mee: er bevindt zich bijna 50 jaar aan Belgische muziekgeschiedenis tussen het stuk van Frédéric Devreese, geschreven in 1971, en de twee creaties van 2018.

 

De meest beroemde stukken van het klassieke repertoire werden altijd voor allerlei bezettingen bewerkt. Het is dus geen wonder dat een klarinettenkwartet in zijn programma de Ouvertures van Rossini, het Amerikaanse kwartet van Dvorak en drie lekkere preludes van Gershwin. De warme klank van de klarinetten en het gebruik van de hele instrumentale familie zorgt ervoor dat deze composities in een nieuw licht komen, waardoor sommige details duidelijker worden.

Maar het originele repertoire voor deze bijzonder bezetting neemt maar toe. Steeds meer componisten interesseren zich voor de klarinet en gebruiken de hele waaier van diens potentiëel. Dit is het geval met Michel Lysight, professor aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Hij voelde een zo perfekte fusie van de klanken van het Quatuor Clarias dat hij Alchemy schreef. De ontdekking van muzikanten als Arvo Pärt en Steve Reich is essentiëel voor de ontwikkeling van zijn eigen stijl, die later een sleutelrol zal bekleden in de postmoderne stroming ‚Nouvelle Musique Consonnante‘.

Willy Mortier, geboren te Brussel in 1947, studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel waar hij later begeleidend pianist was. Hij studeerde ook aan het Mozarteum in Salzburg.Hij componeerde vele door jazz geïnspireerde kamermuziekstukken zoals de Niagara Suite, Rhapsody in Drums, de Manhattan Suite voor koperkwintet en de Fast Food for fluittrio.

 

Gioachino ROSSINI (1792-1868), Pesaro, Paris.

 Italiaanse componist Een van de grootste componisten van de negentiende eeuw, zijn naam is voornamelijk opera: zijn meest populaire werken: De kapper van Sevilla, La Cenerentola (na Assepoester), The Thieving Pie, The Italian in Algiers en William Tell.

Antonín Dvořák (1841-1904) Praag,

Tsjechisch componistdirigentmuziekpedagoog,(alt)violist en organist.Dvořák wordt met Bedřich Smetana en Leoš Janáček gerekend tot de grootste componisten van Bohemen.

Michel LYSIGHT (1958), Michel Lysight is professor aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel en de Academies van Schaarbeek en Brussel, is voorzitter van de jury van de Kaufmann European Music Competition en was gasthoogleraar aan de Bilkent University in Ankara, Turkije.

Willy MORTIER (1947), Brussel. Belgische componist, studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel waar hij later leraar werd na een bezoek van het Mozarteum van Salzburg. Veel van zijn composities zijn geïnspireerd door jazz, waaronder Niagara Suite, een Rhapsody in Drums, Fast Food.

George Gershwin, (1898- 1937), Brooklyn, Los Angeles. Hij begon musicals te schrijven voor Broadway die grote successen werden. Hij schreef bijvoorbeeld bijdragen aan een aantal van de Ziegfield Follies. Verder schreef hij de muziek voor musicals als Lady, Be Good!, Oh, Kay!, Funny Face (later verfilmd met in de hoofdrollen Fred Astaire en Audrey Hepburn), Show Girl, Strike up the Band, Crazy for You en Of Thee I Sing.