

TRIANCHES: Fanny SARLETTE, hobo-Noémie JONET, klarinet-Pierrick DEMOISY, fagot
9 juli 2019 @ 12:15 - 13:00
| Vrije ingangGeorges AURIC (1899-1983) Trio pour hautbois, clarinette et basson / Trio voor hobo, klarinet en fagot : Animé – Lento – Très animé
Alexandre TANSMAN (1897-1996) Suite pour hautbois, clarinette et basson / Suite voor hobo, klarinet en fagot : Dialogue – Scherzino – Aria – Finale
Wolfgang Amadeus MOZART (1756-179 ? Divertimento n°4 in C-Dur KV 439b: Allegro – Larghetto – Menuetto – Adagio – Rondo: Allegretto
Bill DOUGLAS (*1944)
Trio pour hautbois, clarinette et basson / Trio voor hobo, klarinet en fagot : Bepop Cantando – Angelico – Dragon
TRIANCHES
Muziek, vriendschap en… rieten ! Dat zijn de ingrediënten die deze drie musici uit gans België verzamelen. Zoals haar collega’s studeerde Fanny SARLETTE aan de IMEP (Namur) hobo met Sylvain Cremers en klarinet met Jean-Luc Votano. Dank zij deze dubbele vorming kreeg ze veel kansen om orkestervaring te winnen. Fanny speelde aldus regelmatig in het l’Orchestre Philarmonique Royal de Liège, de Opéra Royal de Wallonie en het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie. Op jonge leeftijd nam ze al deel aan het Festival de musique de chambre van Stavelot. Ze trad op in het kader van het Festival « Musique En/mportée ». In juli 2018 bracht Fanny een origineel programma op de scène van het Royal Juillet Musical de Saint-Hubert waar ze zowel hobo als klarinet speelde in begeleiding van een fagot en een piano. Ze geeft nu lessen in de muziekacademieën van Welkenraedt en Malmedy.
Hoewel Noémie JONET haar musicale opleiding op viool begon, werd ze zeer snel door de clarinet verleid. Al op jonge leeftijd wint ze prestigieuze prijzen zoals het International Clarinet Competition Ghent, de Benelux Clarinet Competition, de Sonatina , de Concours Raymond Micha, enz. Op haar 16de wordt ze in de IMEP opgenomen in het kader van het programma « Jeunes Talents ». Ze is een leerling van Jean-Luc Votano. Tegenwoordig kwalificeert ze in pedagogie en studeert ze verder met Julien Bénéteau, Benjamin Masciotta en Calogero Palermo. Ze speelt ook me orkesten zoals het Orchestre Philharmonique Royal de Liège en het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie.
Pierrick DEMOISY ontdekt de muziek per toeval op zijn 7de toen hij op dwarsfluit begon. Pas in 2012 stapte hij naar de fagot. Zijn eerste leraar was François Baptiste. En het was liefde op het eerste gezicht. Dit verklaart hoe Pierrick al één jaar later het IMEP kon vervoegen in de klas van Alain Cremers dank zij het programma „Jeunes Talents“. Hij werd er student in het jaar daarna. Hij is thans leraar aan de Muziekacademie van Aarlen. Hij speelde in verschillende orkesten zoals het Orchestre Philharmonique Royal de Liège, het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie en het orkest van De Munt.
Voortaan kunnen de hoboïste, de klarinettiste en de fagotist zich wijden aan hun passie voor kamermuziek voor blaas instrumenten.
Het ensemble TRIANCHES ambieert het repertoire voor blaastrio met U te delen hetzij in het klassieke repertoire of in nog te ontdekken gebieden.
Georges AURIC (1899-1983) :
Auric studeerde eerst piano aan het conservatorium van Montpellier. Tijdens zijn studie aan het Parijse conservatorium kwam hij in contact met Erik Satie, Igor Stravinski en met de leden van Les Six, waar hij spoedig deel zou van maken.
Auric schreef verschillende balletten voor Sergej Diaghilevs Ballets Russes. Hij was president van de Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique van 1954 tot 1978. In 1962 werd hij directeur van de Opera van Parijs.
Alexandre TANSMAN (1897-1996) :
Alexandre Tansman werd als zoon van Frans-sprekende Joodse ouders in Łódź geboren en groeide daar ook op. Al op jonge leeftijd vertrok hij naar Parijs. Hier maakte hij kennis met de grote componisten van die tijd zoals Maurice Ravel, Albert Roussel, Arthur Honegger, Darius Milhaud, Andrés Segovia en Igor Stravinsky. Al in het begin van de jaren dertig was Tansman een belangrijk lid van wat wel de Parijse School wordt genoemd, een groep kunstenaars in Parijs aan het begin van de 20e eeuw, onder wie veel buitenlanders.
Wolfgang Amadeus MOZART (1756-1791) :
Het blaastrio, niet meteen het meest voor de hand liggende genre, leverde componisten inspiratie voor werken die onze aandacht meer dan waard zijn. Wat de titel ook laat vermoeden, het Trio Divertimento van Mozart is ongetwijfeld een pareltje uit het genre en allicht bedoeld voor een select kennersgroepje. In Mozart’s muziek voor blaasinstrumenten speelt de bassethoorn een prominente rol.
Bill DOUGLAS (*1944)
Bill Douglas is een Canadese componist, pianist en fagotist. Zijn werken worden beïnvloed door de klassieke muziek en jazz maar ook door Afrikaanse, Indiaanse of funk muziek van de jaren 1970. Het gebruik van deze verschillende invloeden in Douglas’ kamermuziek zorgt voor een aangename ontdekking.
Contact Fanny Sarlette
– 0497/766472 –
sarlette.fanny@gmail.com