

Duo Orloff & Spinnler au Piano
3 augustus 2023 @ 12:15 - 13:00
« Quatre mains pour trois anniversaires »
Jeux d’enfants op 120 Joseph Jongen (1873-1953)
Andante, mais calme
Avec entrain
Andante (sans lenteur)
Deux Valses – Caprices op 37/1 et 37/2 Edvard Grieg (1843-1907)
Six morceaux op 11 Sergeï Rachmaninoff (1873-1943)
Barcarolle
Scherzo
Air russe
Valse
Romance
Slava !
* Concerten vinden plaats van dinsdag t/m vrijdag, met uitzondering van 21/07/23 en 15/08/23
Claudine Orloff & Burkard Spinnler
Claudine Orloff studeerde muziek aan het Koninklijk Conservatorium in haar geboortestad Brussel. Daar behaalde ze de Hogere Diploma’s piano (klas Jean-Claude Vanden Eynden) en kamermuziek (klas André Siwy). Daarna kreeg ze de kans om twee jaar samen te werken met Bernard Lemmens. Haar repertoire omvat de grote cycli van Preludes van Debussy, Messiaen en Van Rossum. Als toegewijd docente geeft ze les aan het Conservatorium van Brussel, de Académie de Watermaal-Bosvoorde en het CMEP (Centre Musical Eduardo del Pueyo). Als lid van het collectief HEXAPIANO voerde ze de volledige 32 Pianosonates uit in het kader van het Beethovenjaar. Als duo met haar echtgenoot Burkard Spinnler, spelend op twee piano’s en piano vierhandig, treedt ze regelmatig op in België, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Hun concertvoorstellingen “Je suis inaltérablement votre Claude Debussy” en “Bonsoir Monsieur Poulenc”, waarin werken voor twee pianisten worden afgewisseld met de mooiste brieven van deze componisten, uitgevoerd met de hulp van acteurs Jacques Neefs en Christian Labeau, zijn enthousiast ontvangen door het publiek. Momenteel werken ze aan een nieuwe editie van de Valses voor piano vierhandig van Marie Jaëll. Met actrice Annette Brodkom voeren ze vaak deze originele cyclus uit waarin elke wals wordt begeleid door een gedicht van de componist.
Burkard Spinnler (geboren in Goldbach/Duitsland) studeerde aan de Hochschule für Musik in Würzburg. Zijn leraren waren Julian von Karolyi (piano) en Joshua Epstein (kamermuziek). Hij kwam naar het Conservatoire Royal de Bruxelles om te werken met Jean-Claude Vanden Eynden, en behaalde al snel het Diplôme Supérieur in piano. Daarna perfectioneerde hij zijn vaardigheden onder leiding van wijlen meester Eduardo del Pueyo. Hij was ook leerling van het “Centre Musical Eduardo del Pueyo”. Op zijn repertoire staan werken van Liszt, Ravel en Leopold Godowsky. Sinds 2014 heeft hij meerdere malen de monumentale Iberia-cyclus van Isaac Albéniz uitgevoerd. Als geraffineerd kamermusicus werkt hij regelmatig samen met het “Trio d’Aix-la Chapelle”. Hij is de auteur van verschillende transcripties voor pianoduo. Hij nam het initiatief om de geannoteerde en gevingerde partituren van Eduardo del Pueyo over te brengen op vier microfilms die in de bibliotheek van het Conservatorium van Brussel zijn gedeponeerd. Deze schat aan pianolessen is nu gedigitaliseerd en toegankelijk voor het publiek. Hij was jarenlang assistent aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel en docent aan de academies van Waterloo en Alsemberg. Met het collectief HEXAPIANO bereidde hij de volledige 32 Pianosonates voor het Beethovenjaar voor. In duo met zijn vrouw Claudine Orloff, voor twee piano’s en piano vierhandig, treedt hij regelmatig op in België, Duitsland, Frankrijk en Spanje. De orkestklanken van hun duo versterken vooral werken als Messiaens Visions de l’Amen, Van Rossums Catharsis en Béla Bartóks Sonate voor twee piano’s en slagwerk. In 2010 namen ze Bachs Zes Triosonates getranscribeerd voor twee piano’s op (Fuga Libera FUG 572). Op hun initiatief is het hedendaagse repertoire voor 2 pianisten verrijkt met verschillende werken die zij in première hebben gebracht: Miniatures op 55 van Frédéric Van Rossum, Duotango (2011) van Daniel Capelletti, Kobold (2015) van Jacqueline Fontyn, Arcanes (2021) voor twee piano’s en orkest van Jacqueline Fontyn en Quartett voor twee piano’s en slagwerk (2021) van Christoph Wünsch.