Ensemble met zang, theorbe en viola da gamba – Clémence Schiltz, Simon Vander Plaetse & Louis de Boncourt
21 augustus 2024 @ 12:15 - 13:00
| Vrije ingangLovesick, mourir d’amour
Songs & airs de cour au XVIIe
John Blow (1649 – 1708), Lovely Selina
Robert de Visée (v. 1650-1665 – après 1732), Prélude (Manuscrit Vaudry Saizenay)
Henry Purcell (1659 – 1695), If Music be the food of love (3e version)
Marc-Antoine Charpentier (1643 – 1704), Tristes déserts, sombre retraite
Henry Purcell, There’s not a swain in the plain
Christopher Simpson (v.1605 – 1669), Divisions in E minor
Matthew Locke (v. 1621 – 1677), My lodging is on the cold ground
Michel Lambert (1610 – 1696), Pourquoy faut il belle inhumaine
Sébastien le Camus (v.1610 – 1677), Laissez durer la nuit
Michel Lambert, Goutons un doux repos
(Bis) Henry Purcell, Man is for the woman made
Clémence Schiltz
Bewogen door het timbre van dit instrument bespeelt Clémence Schiltz al van jongs af aan de altviool, de barokcello en de violone. Haar rijke muzikale carrière bracht haar door heel Europa, maar ook naar Azië en de Verenigde Staten, waar ze optrad met het Ricercar Consort, Scherzi Musicali, Hathor Consort, enz. en deelnam aan opnames. Ze verkent ook graag de verbanden tussen muziek, tekst en beweging door samen te werken met acteurs, poppenspelers en circusartiesten, op stedelijke zwerftochten en rondtrekkende tours, of op outreach-projecten die verschillende generaties samenbrengen. In 2022 richtte ze samen met Barbara Huenninger en Rebecca Lefèvre het Brusselse vioolconsort Archipel op.
Clémence volgde haar opleiding bij onder andere Philippe Pierlot, Hervé Douchy en Benoît van den Bemden. Sinds september 2022 doceert ze viola da gamba aan de Académie de Sint-Lambrechts-Woluwe.
Simon Vander Plaetse
De in België geboren theorbist/gitarist Simon Vander Plaetse begon zijn studie in Basel, Zwitserland. Hij studeerde gitaar bij de leraren Stephan Schmidt en Pino Feola aan de Hochschule für Musik Basel, en theorbe/luit bij Peter Croton aan de Schola Cantorum Basiliensis. In 2022 begint hij aan een master in oude muziek aan de Schola.
Hij is stichtend lid van Trio Aido, een ensemble voor oude muziek bestaande uit twee luiten en een sopraan. Sinds de oprichting in mei 2022 hebben ze meer dan 15 concerten gegeven en deelgenomen aan het ECOS Festival artist residency (Sierra Espuna, Spanje). Hij speelt continuo in verschillende ensembles en is lid van het Crescendo Barockensemble. In mei/juni 2022 speelde hij de gitaarpartij in Barbiere de Sevilla in het Theater Basel.
Louis de Boncourt
Louis de Boncourt begon op vijfjarige leeftijd met zingen en sloot zich op zijn elfde aan bij de masterclass van het Centre de Musique Baroque de Versailles (Les Pages) tot hij ruilde. Hij zette zijn muzikale opleiding voort in Parijs en behaalde ook een graad in geschiedenis en geografie aan de Sorbonne. In 2020 verhuisde hij naar Leipzig om twee jaar bij Regina Werner te studeren. Momenteel studeert hij bij Jörn Dopfer aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Louis heeft in de loop der jaren een schat aan koorervaring opgedaan, als vaste koorzanger in Versailles bij Les Pages, bij het Jeune Choeur de Paris en het Gewandhauschor, en als bijkoorzanger in het koor van het Ensemble Diderot. Hij is ook lid van het klassieke improvisatie kwartet Psallite. Hij breidde zijn solorepertoire uit in talrijke recitals in Frankrijk, Duitsland (Schumannhaus Leipzig), Italië (Palazzo Corsini in Florence) en Hongarije. Hij vertolkte verschillende rollen in studentenopera’s, meest recentelijk de titelrol in Mozarts Don Giovanni (Hamburg).