
Trio Swynka
23 augustus 2019 @ 12:15 - 13:00
| Vrije ingangW.A. Mozart:
Trio k564 en sol Majeur
- Rachmaninov :
Trio élégiaque no.1 en sol mineur de Rachmaninov
- Mandon :
Triosatz opus 18
Le Trio Swynca
Het trio Swynca is een recentelijk opgericht trio dat zijn oorsprong vond in het Conservatoire Royale de Bruxelles. Lorenz Swyngedouw, Leonor Swyngedouw en Catherine Forthomme zijn drie getalenteerde musici met een veelbelovende toekomst. Lorenz, de violist, en Leonor, zijn zus en celliste, volgen een vrij parallel pad; ze studeerden beide in het Conservatoire Royale de Liège en het Conservatoire Royale de Bruxelles voordat ze hun opleiding vervolledigden in Duitsland. Lorenz studeerde verder in Berlijn in de leerschool bij de Deutsche Oper en Leonor zette haar studies verder in Hannover aan de Hocheschule für Musik bij Tilmann Wick. Catherine Forthomme werd aangenomen in het Conservatoire Royal de Mons op 15-jarige leeftijd om aan haar eerste bachelor te beginnen. Ze zette haar studies verder aan het Conservatoire Royal de Bruxelles waar ze in 2018 haar master haalde onder begeleiding van Jean-Claude Vanden Eynden en later Eliane Reyes. Momenteel voltooit ze haar opleiding bij Eugene Galand voor begeleidingspraktijk in het Conservatorium van Bergen. Alle drie zijn ze laureaten van verscheidene wedstrijden en zijn ze dikwijls te horen in kamermuziekverband of als solist.
Wolfgang Amadeus Mozart :(1756-1791) Salzbourg (principauté du Saint-Empire romain germanique),Vienne. Compositeur.
In oktober 1788 schreef Mozart zijn laatste werk van het genre, het pianotrio in G-hoofd K564. Het is een teken van de tijd dat het voor het eerst werd gepubliceerd in Engeland en niet in Wenen. Het eerste deel is een vloeiend en golvend Allegro, met een tweede thema dat nauw verwant is aan het eerste en een centraal gedeelte dat, in plaats van het bestaande materiaal te ontwikkelen, begint met een geheel nieuw thema (zoals in de eerste twee trio’s). Dit zijn voorbeelden van de subtiele manieren waarop Mozart de verwachtingen ondermijnt, zelfs op een schijnbaar eenvoudig muziekstuk. De Andante is een verzameling variaties op een melodie die bijna lijkt op een langzaam menuet, maar met een vleugje droefheid in de harmonieën van de laatste maten. En de finale opent op een kleine naïeve melodie met het gestippelde ritme van een Siciliano. Zijn eenvoud stelt Mozart in staat om stemmingswisselingen met een vaardige aanraking te suggereren: een beweging naar een kleine aanraking verduistert de atmosfeer terwijl hij het tempo levendig houdt; een andere episode maakt van de muziek een boerendans. En het einde is een verrukking, waarbij de instrumenten elkaar in een nostalgisch contrapunt beantwoorden, wat suggereert, zoals zo vaak met Mozart, dat diepere gedachten altijd verborgen zijn onder het rustige oppervlak.
Sergueï Rachmaninov (1873 – 1943) Semionovo, Beverly Hills, un compositeur, pianiste et chef d’orchestre russe, naturalisé américain.
Russisch componist, pianist, dirigent en muziekpedagoog. Hij geldt als een van de belangrijkste pianisten van de 20e eeuw en was als componist voortzetter van de Russische romantiek.Tot zijn bekende werken behoren het tweede en derde pianoconcert, de prelude in cis mineur uit Morceaux de Fantaisie, zijn tweede symfonie en Rapsodie op een thema van Paganini. Hij liet verschillende opnames van zijn eigen werken achter. Rachmaninov begon op 20-jarige leeftijd aan een schitterende carrière als virtuoos en componist. Hij schrijft veel werken, het pianoconcert nr. 1, de prelude in c sharp minor, Elegiac Trio nummer 2 ter nagedachtenis van Tsjaikovski. Succes is op het rendez-vous.
Charly Mandon
Charly Mandon werd geboren in 1990 en werd unaniem verkozen op 16 jaar bij de CNSMDP in de harmonieklas van Jean-François Zygel. Daarna studeerde hij in de klassen van Fuga en Vormen van Thierry Escaich en Hogere Analyse van Michael Levinas. Het komt uit met een DNSPM schrijven en een Award of Analysis vermelden Very Good met de felicitaties van de jury. Tussen 2011 en 2015 studeerde hij orkestratie bij Guillaume Connesson en dirigeerde hij bij Nicolas Brochot. Hij volgt momenteel een masterdiploma in dirigeren aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Een brutaal onafhankelijke componist, hij smeedt zijn vak door de meesters van het verleden te bestuderen in contact met die van het heden. Hij heeft ongeveer vijftien werken ondertekend die grotendeels zijn gemaakt door enkele van de meest briljante muzikanten van de jongere