

Zang-Strijk Quartet : Clotilde VAN DIEREN – Quatuor ALFAMA: « Zomernachten »
15 juli 2019 @ 12:15 - 13:00
| Vrije ingang« Zomernachten »
Joaquin TURINA (1882-1949)
La Oración del torero op. 34:
Giacomo PUCCINI (1858-1924)
« Crisantemi »
Hector BERLIOZ (1803-1869)
« de zomernachten » op. 7
(bewerking van Edmond Carlier voor stem en strijkkwartet)
Villanelle – Le Spectre de la rose – Sur les Lagunes : lamento – Absence – Au cimetière : Clair de lune – L’île Inconnue
Clotilde VAN DIEREN
De Belgische mezzo-sopraan studeerde achtereenvolgens filosofie, theater en zang aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Ze engageerde zich in een loopbaan als theater- en filmartiste voor ze voor de zang koos.
Ze vervolmaakte zich bij Udo Reinemannl, Nadine Denize, Christianne Stotijn, Philip Moll, Wolfgang Holzmair, Julius Drake, Christophe Prégardien en het beroemde duet Mitsuko Shirai en Hartmut Höll op de Hochschule für Musik van Karlsruhe.
Als gepassioneerde kamermuzikante ontdekt ze een veelvoudig repertoire met Eliane Reyes, Mehdi Trabelsi, Elodie Vignon, Henry Kramer, Ô-Celli, het Brussels Chamber Orchestra, het Alfama kwartet… op het Festival lyrique de Belle-île en mer, het Festival Vochora, het Festival de l’Été Mosan, Midis-Minimes, Concertini in De Munt, het Bechstein Concert Hall (New York), en tijdens het eerste Festival « Traces » met Philippe Graffin en 2018.
Clotilde heeft getoerd o.m. in Litauen en Brazillië. In opera’s zong ze in Le Nozze di Figaro, Elisir d’amore, La Sonnambula, Trouble in Tahiti… Sinds enkele jaren geeft ze regelmatig recitals in gevangenissen, wijkhuizen en scholen voor « Een brug tussen twee werelden », een programma van De Munt.
Quatuor ALFAMA
Isa de Lacerda-Celine Bodson-Morgan Huet-Renaat Ackaer
Het Alfama Kwartet werd twaalf jaar geleden in Brussel opgericht en is een van de toonaangevende ensembles van vandaag. Het zet zijn muzikaal parcours verder met repertoire gaande van klassiek tot hedendaags. Het kwartet volgde masterclasses bij Walter Levin van het LaSalle Quartet, Rainer Schmidt van het Hagen Quartett, Heime Müller en Natalia Prischepenko van het Artemis Quartett, Eberhard Feltz en de leden van het Quatuor Danel. Hun CDs werden zeer lovend onthaald door de gespecialiseerde Belgische en internationale pers. Het Alfama Kwartet treedt op in grote concertzalen en op diverse festivalpodia: Bozar, Philharmonie Luxembourg, Festival d’Ambronay, Cité de La Musique, Flagey, Musée d’Orsay, Festival de Stavelot, Opéra de Bordeaux, Opéra de Dijon, Festival d’Alcobaça, Espinho …Naast de concerten in kwartetvorm werkt het Alfama Kwartet regelmatig samen met partners als de cellistes Camille Thomas en Marie Hallynck, de pianisten Guillaume Coppola en Nathanaël Gouin, de klarinetist Florent Heau, de sopraan Jodie Devos, de mezzo-sopraan Albane Carrère en de accordeoniste Anne Niepold. Samen met Ariane Rousseau schreef het Alfama Kwartet in 2011 Le rêve d’Ariane. Deze fijne, ludieke voorstelling richt zich tot groot en klein en is de ideale gelegenheid om met het strijkkwartet kennis te maken. Le rêve d’Ariane is een waar succes en werd een tweehonderdtal keer opgevoerd, voor meer dan 70 000 kinderen. In 2015 lanceerden zij een Nederlandstalige versie en hopen daarmee evenveel kinderen in Vlaanderen en Nederland te kunnen bereiken. De tweede kindervoorstelling Pomme-Henriette werd in Luxemburg, Parijs en Bordeaux gespeeld. De Nederlandstalige versie ging in première in de Singel (Antwerpen) in november 2017. Het Alfama Kwartet bereidt een derde voorstelling voor rond Fanny en Felix Mendelssohn. Het Alfama Kwartet geniet de gewaardeerde steun van de Fédération Wallonie-Bruxelles.
La Oración del torero (1927), het gebed van de torero werd oorspronkelijk in 1927 voor vier luiten geschreven. Daarna adapteerde Turina het stuk voor strijkkwartet. De componist liet zich inspireren door de visie van een torero die in een kapel bidt terwijl het publiek in de nabije arena ongeduldig wordt.
Crisantemi (1890) « Alla memoria di Amadeo di Savoia Duca d’Aosta », Deze elegie werd in één nacht door Puccini geschreven toen hij ervaren had dat zijn vriend de hertog van Aosta was overleden. ».
De Zomernachten (1840/1856) is een cyclus van zes melodieën voor stem en piano. Ze werden pas later georkestreerd. De zes gedichten komen van het bundel « La Comédie de la Mort » van Theophile Gauthier, een vriend van Berlioz. Met Les Nuits d’été vond Berlioz, lang voor Mahler en Ravel, de liedcyclus voor stem en orkest uit.