Laden Evenementen
Dit evenement is voorbij.

1780 – 1830

« Toen  klassiek romantisch werd » of « De geniale zonen van genieën“

CARL PHILIP EMMANUEL BACH (1714 – 1788)

Hamburger sonate en sol Majeur pour flûte et piano, H. 564, Wq. 133 (1786)

  • Allegretto 2. Rondo : Presto 

FRANZ XAVER MOZART (1791 – 1844)

Rondo en mi mineur pour flûte et piano, FXWM VI:10 (1810)

 FRANZ SCHUBERT (1797 – 1828)

Introduction et Variations sur “Trockne Blumen” en mi min. pour flûte et piano, D. 802, Op. Post. 160 (1824)

  1. Introduction : Andante
  2. Tema : Andantino
  3. Variation 1
  4. Variation 2
  5. Variation 3
  6. Variation 4
  7. Variation 5
  8. Variation 6
  9. Variation 7 : Allegro

Andrea Tonero

en

Marie Caron leren elkaar kennen toen ze alle beide beginnen te studeren aan het Koninklijk Conservatorium van Bergen – Arts² in 2013 met respectievelijk Prof. Yuka Izutsu en Prof. Marc Grauwels. Naast hun cursussen in hun instrument volgen ze samen de lessen kamermuziek onder de leiding van Vinciane Baudhuin, Hervé en Benoît Douchy. Onmiddelijk ontstaat tussen beide instrumentalisten een enorme belangstelling voor het spel in duo. Nu dat ze hun diploma hebben gehaald, willen ze hun compliciteit uit de muren van het Conservatorium verder brengen. Ze verheugen zich het brede repertoire voor fluit en piano (van Bach tot Prokofjiev over Schubert) met het publiek te delen.

 Nota over het programma

Dit programma omvat klassieke en romantische werken met Carl Philippe Emmanuel Bach en Franz Xaver Mozart als pijlers. Deze zonen van beroemde componisten werden lang in de schaduw van hun fameuze vaders gehouden. En toch heeft ieder van hen een belangrijke rol in de muziekgeschiedenis gespeeld : CPE Bach in de overgang van de barokke stijl naar het classicisme ; FX Mozart in de omwenteling van het classicisme naar het romantisme. Schuberts Variaties over Trockne Blumen, zijn enig werk voor fluit en piano, illustreert ook de stilistische evolutie. De klassieke vorm « thema en variaties » wordt immers met typisch romantische virtuositeit behandeld.

 Contact

mariecaron26@gmail.com

0487/33.52.19

 

Carl Philipp Emanuel Bach, (1714-1788) WeimarHambourg

Duits componist, hij is de tweede overlevende en bekendste zoon van Johann Sebastian Bach en Maria Barbara Bach. Zijn naam wordt gemakshalve vaak afgekort tot ‘CPE’, hoewel C. Ph. E. zijn correcte voorletters zijn. Hij wordt vaak de Hamburgse Bach genoemd, naar de stad waar hij het grootste deel van zijn leven werkte, maar door tijdgenoten werd hij aangeduid als “Berlijnse Bach”. In Hamburg is sinds 2015 het Carl Philipp Emanuel Bach Museum aan zijn werk en leven gewijd.

FRANZ XAVER MOZART (1791 – 1844) Vienne, Carlsbad

In zijn tweede levensjaar kreeg hij van zijn moeder Constanze de naam Wolfgang Amadé II. Hij groeide op in Praag onder de goede zorgen van Franz Xaver Niemetschek, die later hoogleraar filosofie werd aan de Karelsuniversiteit. Vanaf 1798, het jaar waarin Niemetschek de eerste, door Constanze geautoriseerde Mozartbiografie publiceerde, volgde Wolfgang junior muzieklessen bij onder anderen Georg VoglerAntonio Salieri, en Johann Nepomuk Hummel. Net als zijn vader begon ook hij reeds op jeugdige leeftijd muziekwerken te componeren. Zijn opus 1 werd gepubliceerd in Wenen in 1802, een pianokwartet in g-klein. Franz Xaver was toen elf jaar oud. Hij verwierf vrij snel enige bekendheid als pianist, maar bleef zijn hele leven in de schaduw van zijn vader, een situatie waarvan hij zich pijnlijk bewust was.

Franz Schubert (1797– 1828) Lichtental, Wenen,

Ondanks zijn kort leven, wordt Schubert beschouwd als één van de grootste meesters en als de uitvinder van het Duitse lied.