Fluit – cello – piano : Kristina De Troyer, fluit – Sebastien DENDAL, cello – Amélie DENDAL, piano
29 augustus 2019 @ 12:15 - 13:00
| Vrije ingangCarl Maria VON WEBER: trio in sol groot Op.63
Allegro moderato
Scherzo
Andante espressivo
Finale. Allegro
Philippe GAUBERT: trio voor fluit, cello en piano
Kristina De Troyer
Kristina De Troyer studeert af aan het conservatorium van Bergen (Arts2) waar ze in de klas van Marc Grauwels haar master diploma behaalt met grote onderscheiding evenals een diploma pedagogie. Vervolgens specialiseert ze zich bij Vincent Cortvrint aan het conservatorium van Rotterdam (Codarts). Tegelijkertijd volgt ze vele masterclasses (Gaby Pas-Van Riet, Philippe Pierlot, Michel Moraguez, Augustin Dumay, …). Na deze studies vervolledigt ze de opleiding traverso bij Pascale Simon met de grootste onderscheiding.
Tijdens haar studies maakte Kristina al deel uit van verschillende orkesten zoals het Kamerorkest van Wallonië, het Brussels Capital Orchestra, het Golden Symphonic Orchestra, het Ricciotti Ensemble, het Kamerorkest van Waterloo, en met deze laatste ook als soliste.
Sinds 2008 maakt Kristina deel uit van het fluitenkwartet 4tempi waarmee ze de cd The four reasons opneemt in 2014. In datzelfde jaar wordt ze tevens lid van het ensemble La Fête Etrange, dat composities van pianist-oprichter Jean-Philippe Collard-Neven speelt. Met het duo As the birds fly wisselt ze samen met pianiste-contrabassiste Florence Borgers vrije improvisaties af met geschreven werk. Verschillende projecten brengen haar naar podia op het Festival Ars Musica, het Festival van Wallonië, het Midi-Minimes Festival, … in België, Frankrijk, Noorwegen en Japan.Kristina is lerares dwarsfluit en directrice aan de muziekschool Cap sur la Musique te Kraainem.
Sebastien Dendal
Sebastien Dendal begint cello te spelen wanneer hij 6 jaar is, aan de academie van Mons. Hij begint het hoger diploma wanneer hij 15 is aan het Conservatorium van Mons . Laureaat van de Belfius Classics wedstrijd. Vervolgens vertrekt hij naar het Conservatorium van Lille en Parijs om bij Hélène Dautry en Raphael Pidou te mogen studeren.Amélie Dendal
Amélie behaalde successen bij verschillende wedstrijden, waaronder de eerste prij bij de Axion Clazssics Competition, en tweede prijzen bij het “Concours International de Piano de l’Euro Region” en het “Concours National Grétry”. Ze was finaliste bij de “Kaufmann European Music” in Brussel, alsook bij “EPTA-Belgium” en”les Jeunes Musiciens Competitions”.
Amélie Dendal gaf recitals aan de Muntschouwburg van Brussel, het conservatorium van Charleroi, … Amélie trad op in West-Europa en de Verenigde Staten. Ze was uitgenodigd op verscheidene beroemde festivals, zoals Euroclassical festival, les Nocturenes de Rouen (2013) en het Internationaal Festival “Minimes” en Saint-Boromée festival in 2014.
Amélie Dendal studeerde bij Daniel Blumenthal in het Conservatorium van Brussel en aan de Academie van Brescia, Italië bij Bernd Goetzke.
Carl Maria Friedrich Ernest von Weber (Eutin, 18 november 1786 – Londen, 5 juni 1826) was een Duitse componist. Hij is vooral bekend door de opera’s Der Freischütz, Euryanthe en Oberon.
In Dresden is zijn toenmalige zomerwoning ingericht als het Carl-Maria-von-Weber-Museum. In het Noord-Duitse Eutin is er een permanente expositie over Von Weber in het Ostholstein-Museum.
Philippe Gaubert (Cahors, 4 juli 1879 – Parijs, 8 juli 1941) was een Franse fluitist, dirigent en componist.Gaubert studeerde aan het Conservatoire de Paris en had les van onder anderen de beroemde fluitpedagoog Paul Taffanel. Samen met hem schreef hij vanaf ongeveer 1900 de standaardmetode voor fluit Méthode complète de flûte. Vanaf 1897 was Gaubert solofluitist in de Parijse Opera. In 1905 werd hem de gerenommeerde Prix de Rome toegekend. Veel stukken werden aan hem opgedragen, bv. het vierde deel M. de la Péjaudie uit Joueurs de flûte van Albert Roussel.Gaubert werd een van de belangrijkste Franse musici in de periode tussen de twee wereldoorlogen. Na een carrière als fluitist kreeg hij in 1919 drie belangrijke posten waardoor hij in het centrum van de Franse muziek terechtkwam: docent fluit aan het Conservatoire de Paris, chef-dirigent van de Opera in Parijs en chef-dirigent van het Orchestre de la Société des Concerts du Conservatoire (van 1892-1901 en van 1919-1939).